Dag 8: Rust en bezinning

8 augustus 2016 - Eext, Nederland

Iedereen denkt bij het lezen van de titel: Dennis heeft zichzelf gevonden hoor...Neen.

Ik ben vanuit Hoogeveen vandaag op de trein gestapt richting Beilen. Het geboortedorp van mijn opa (vaders kant). De bus gaf me een kleine tour door het dorp en zet me af bij Hooghalen. Hier is verder niet veel te beleven maar 2 km verder is Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Nog eens 3 km verder ligt het kamp zelf of wat er nog van over is gebleven. Met wat inlevingsvermogen zie je hoe het kamp was opgebouwd. Wat ook fijn is dat ik de eerste ben en de bus (waar iedereen op wacht) pas over 20 minuten aankomt..Net op het moment dat ik alles wel gezien heb en langs de omhoog gekrulde rails het kamp uitloop.

Door de achterliggende bossen kom ik uit bij een stuk open heide waar schapen grazen. Bij de waterbak liggen de meesten schapen uit te rusten en drinkt een vosje rustig uit de bak. Echt waar een wilde vos!!!ik film de boef en maak foto's terwijl ik dichterbij kom tot een horzel zijn kans schoon ziet mij in de hand te steken. Ik vloek, de vos schrikt en gaat er vandoor.

De blaren zijn gisteravond wederom leeggeprikt en vanochtend afgetaped. Geen last gelukkig van de voeten maar de vermoeidheid begint te komen. Het is daarnaast ook niet handig dat de dichtstbijzijnde supermarkt weer op minimaal 8km afstand zit, maar ja het is niet de grote stad.

Half 3 zit ik dan eindelijk aan mijn lunch bij een bakker in Rolde. Na een bak koffie en wat broodjes doe ik nog een kleine boodschap (bij de AH)...en ga ik verder. Mijn eindpunt is vandaag een camping 2 km van Eext af. Vanaf daar nog 14 kilometer naar Wildervank, een schijntje met de rest van de week. Vanaf de supermarkt is het nog 5.8 km en met de nieuw opgedane energie en een iets harder muziekje gaat dat nog wel lukken.

Aangekomen bij de camping krijg ik van de incheckbalie de vraag waar ik heen ga. Na een korte uitleg komt vrijwel direct het verhaal dag er in de oorlog een ss hoofdkwartier tegenover de camping zat in de bossen. Ook dat er in het huis joden verstopt zaten in een ruimte tussen de kruipruimte en vloer (als ik het goed begreep). Enige jaren geleden kwamen ze nog kijken. Daarbij zaten er in het zelfde bos een ondergrondse schuilplaats waar onderduikers zaten. Er bleken in de regio veel onderduikers te zitten. Nu net in de kantine krijg ik te horen dat er ook veel mensen uit het westen kwamen voor het eten. Zo had iemands opa ook een meisje van 19 uit Den Haag.

Morgen is de laatste loopdag en dat is prima. De energie raakt op en het loopplezier inmiddels ook. Het tentje is niet heel comfortabel en die bedden tussendoor liggen toch wel erg lekker! Ik zeg niet dat ik niet genoten heb en spijt heb van deze onderneming, maar het is (bijna) goed zo!

Uiteindelijk zal ik morgen tussen 3 en 4 aankomen in Wildervank en staat er een heus welkomscomite! Anne die ik ken uit Rotterdam zal mij opvangen en het feit dat er een bekend gezicht mij daar op staat te wachten is wel fijn.

Nogmaals top en bedankt voor de berichtjes. Zoals jullie merken reageer ik er niet op, maar dat komt later nog wel!

Eindstand van vandaag! 21 kilometer, paar lege platte blaren en vermoeid

Totaal: 166,5 kilometer, nog 14 km te gaan en iets minder dan 20.000 stappen te zetten (nee ik ga ze niet tellen)

1. Lilian:
    8 augustus 2016
    Top Dennis, succes met je laatste dag!
  2. Karin:
    Walk the line
  3. Tom:
    Nog 1 dagje jongen!! Succes :-D
  4. Ingrid v.Stijn - Breddels:
    Hoi Dennis,
    Je bent er bijna ... je bent er bijna .... maar nog niet helemaal !!
    Maar we geloven wel in je dus die laatste kilometers gaan je zeker lukken.
    En als je eenmaal je verhaal een keer wil komen vertellen nodigen we je bij deze uit om een keer te komen eten zodat we allemaal kunnen genieten van jou reisverhaal.
    Morgen de schoenen weer aan en al zingend gaan !!
    Slaap lekker Dennis je bent een toppertje.
    Groetjes van ons allemaal.
  5. Quinta:
    Knap dennis