Dag 9: 8 medailles en een sticker

10 augustus 2016 - Wildervank, Nederland

De laatste dag is aangebroken en een regenbui maakt me wakker rond half 8. Ik draai me nog even om want het is een relatief kort stukje lopen. Rond 9 uur word ik gebeld door een onbekend nummer. Het is iemand van radio Noord die mijn verhaal gehoord had. Van wie dan vraag ik...familie Broekema :) aha denk ik dat is de familie die mij opvangt als ik aankom.

Het is 10.15 en ik zit bij Geert en de lokale breiclub in de kantine met radio Noord aan. Intussen heb ik gedouched en 2 bakken koffie achter de kiezen. Op de radio is al 2 keer aangegeven dat 'het interview' met Dennis er aan komt. Lichtelijk zenuwachtig wacht ik op het belletje van de radio. Wil je nog een bakje koffie vraagt Geert, maar die sla ik even over anders zit ik helemaal te stuiteren. Het belletje komt en ik loop naar buiten. Het is een leuk gesprek met veel ruimte voor uitleg. * het gesprek is opgenomen door Linda.

Tijd om mijn tent in te pakken en verder te gaan. Net voor de beste regenbui van de week ben ik klaar en ren ik richting het droge toiletgebouw. Ik zeg de kantine gedag en vertrek. Toch nog even snel cultuur opsnuiven bij de hunnebedden langs de weg en nu echt maar eens gaan lopen!! Onderweg komt Geert nog met de auto langs en wenst mij nogmaals succes. Als ik door het dorpje Eext loop heb ik nog even contact met Aukje (moeder van Anne) hoelaat ik aankom. Tussen 3 en 4, maar waarschijnlijk iets over 3en.

Een leuk stukje door de polder brengt mij door Eexterzandvoort en stuurt me weer eens een doodlopende weg in. Ik ga ervoor maar wil wel even een bankje om te rusten als het even kan. Geen bankje natuurlijk dus dan maar in een klein bos tussen de weilanden in. Er loopt een soort jagerspad waar ik mooi kan rusten. In de verte zie ik een hert die wegspringt zodra er een tractor aankomt. Na 15 a 20 minuten ga ik weer verder tot de weg inderdaad stopt, bij een snelweg..er loopt wel een soort van pad naast de snelweg maar nog op het weiland. Ik volg deze en zie in de verte gelukkig een bordje en een houten poort. Natuur gebied. Top denk ik dan zal er verder op wel een uitgang zijn en weer een normale weg. Dat klopt, alleen moet ik wel door hoog gras heen ploegen om er te komen.

30 min voor mijn eindbestemming smst Aukje: Waar ben je nu? En vervolgens: nog 30 minuten?dan kom ik snel die kant op!

Via Nieuwediep loop ik richting Wildervank en vraag me af of mijn oma dit ook heeft gezien, althans de weilanden en hoeveel er wel niet veranderd is in meer dan 70 jaar. Verzonken in gedachten loop ik de brug over van Wildervank en sla ik links af. Verkeerd dus. Ik loop terug naar de brug en op dan moment komt er een vrolijk uitziende man mij tegemoet op de fiets. "Kom jij uit Rotterdam lopen?", "Ja, dat klopt". Ik denk bij mezelf die kerel zal vanochtend wel naar de radio hebben geluisterd. Ik vraag dus hoe deze meneer dit weet en hij legt uit: "ik heb contacten die mij op de hoogte houden". Vervolgens dat hij een lokale fotograaf is die de leuke activiteiten en gebeurtenissen in Veendam en Wildervank fotografeerd.

Onder begeleiding loop ik verder en hier en daar maakt de fotograaf foto's. Aukje belt: "ben je de weg kwijt? Je zou er om 3 uur zijn", "nog 6 minuten Aukje en dan ben ik er". In de verte zie ik iemand loeren en half wegduiken. Daar zal mijn eindbestemming wel zijn denk ik.

Ik kom aan op nummer 58. Het huis van mevrouw Plomp. Hier sliep iig ome Rien en hier was het waar ze konden aansterken.

Er hangen balonnen en slingers. Anne vangt me op, geeft me een knuffel en vervolgens staat er een mevrouw met medailles voor me. 8 stuks. Voor elke dag 1 en voor de 9e dag een sticker van de Groningse vlag. Ik onderbreek haar en vraag wie ze is. "Ik ben Aukje", moeder van Anne. Aukje heeft verder nog hardbrood gemaakt met boter en bruine suiker. Anne geeft me champagne en ik kijk wie er allemaal nog meer zijn komen kijken. Een journalist van dagblad Noord, de huidige eigenaar van nummer 58 en zijn dochter.

Gevoelsmatig lijkt het of ik hier eerder ben geweest. Het voelt vertrouwd. Ik denk omdat ik er vaak over gepraat heb en google maps het huis al een keer heeft laten zien. Het is inmiddels gerenoveerd en de tuin opgeknapt. Eigenaar Eddie heeft het huis overgenomen van de familie Miedema. In de tuin stonden vroeger gewassen en kruiden. Waarschijnlijk liepen er ook dieren rond. Eddie zelf heeft een groot varken die regeert over de kippen en de konijn in het stuk afgezette tuin voor de dieren.

Na koffie vertrekken we bij Eddie (die overigens de hele dag bezig is geweest met voorbereidingen :) waardoor hij helaas niet toekwam aan de klusjes van moeders de vrouw)
Aukje, die overigens de gehele organisatie op zich had genomen blijkt ook nog eens goed te kunnen vertellen over de regio. Op de weg naar Nieuw Pekela verteld ze o.a over de winning van het veen, trekken van de schuiten door het kanaal en dat de familie in het oudste huis van Nieuw Pekela woont.

Na de ontmoeting van de vader van Anne en de hond spring ik onder de douche. Anne kookt en na het eten vertrekken we naar Groningen, de stad. De avond brengt lekkere biertjes, lekkere jenever en natuurlijk regen :) Ook ontmoet ik de vriend van Anne: Jaap(ie).

Op het moment van typen zit ik in de trein naar huis. Ik kijk uit naar mijn eigen bed en bank! De knotsgekke en loodzware reis zit erop. Ik wil iedereen bedanken voor de steun in de vorm van berichtjes en belletjes. Ik probeer in Rotterdam nog de mediaberichtgeving toe te voegen (als dit kan). Mocht dit niet lukken kan je eventueel een berichtje sturen. Ik heb onderweg gefilmd dus ik denk dat er nog wel een kort filmpje zal verschijnen!

Bedankt!

Dennis

Totaal: 180 kilometer gelopen, 9 dagen, 4 bedden en 5 campings, 3 blaren waarvan 2 geprikt en een stuk rijker geworden!

1. Ingrid v.Stijn - Breddels:
    10 augustus 2016
    Hoi Dennis ik hoop dat je ondertussen lekker thuis bent aangekomen en dat je voeten op de bank even kunnen.
    Grappig toen ik vanmiddag ging googlen en het kranten bericht zag.
    Een ervaring rijker man en wat hebben we genoten van je verhalen.
    Welkom thuis !!! en rust nu lekker uit.
    John & Ingrid
  2. Leoni:
    16 augustus 2016
    Lekker gedaan Den! Laat die voetjes maar rusten om je klaar te stomen voor discoskateee
  3. Martin:
    25 augustus 2016
    Mooi om te zien dat je de tocht hebt uitgelopen! Mooi en inspirerend verhaal!

Groet Martin